Boeuf bourguignon (Köttgryta)

Fick en fråga om en god köttgryta så jag skriver en böff :)
Skriver hur ni ska göra och vad som ska vara i.
Hoppas det smakar!
Recept

1,5kg Fransyska (Benfri)
1Msk skör
2st morötter
2st gula lökar
2tsk salt
1tsk svart peppar
4dl rött vin
3 buljongtärningar
3msk Tomatpure
2st lagerblad
3-4st vitlöksklyftor
20-25 smålökar (syltlök) eller va man hittar.
500g champinjoner
2pkt bacon


Tillagning

8 - 10 port
Skär köttet i ca 3 cm stora tärningar. Bryn köttet i en  rymlig gryta efter hand. 

Skär morötterna i bitar, inte alltför tunna, skiva också löken. Fräs dem lätt och lägg över i grytan. Salta och peppra.  
Häll på vin och vatten Tillsätt tomatpuré, timjan och lagerblad. Pressa i vitlöksklyftorna och koka upp grytan under omrörning. 

Låt grytan småputtra tills köttet är mört. Det tar närmare 1 1/2 timme.
Det gör inget om köttet blir lite "trådigt".


Dela champinjonerna bryn svampen tillsammans med lite bacon strimlor.
Lägg sedan i allt i grytan tillsammans med syltlöken och låt koka sista minuterna.

Sen är grytan klar om den är för lös så kan man reda den med lite vanligt mjöl eller maizena mjöl. 

Servera med kokt potatis eller ris.
KLART =)
skulle kunna se ut så här.

Kommentarer
Postat av: Emma

Tack morbror för receptet, detta ska jag inhandla när det blir storhandling! Lät väldigt gott :)

2010-09-05 @ 23:07:54
URL: http://emmasemmas.devote.se
Postat av: Vendela

Bra sida du har! Jag har kollat igenom några av dina andra blogginlägg och jag gillar vad jag ser :).

2011-07-13 @ 01:35:12
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0